Nieuws

Zó kan biologisch harder groeien

09-10-24 10:12

Nederlandse retail: "Hoe vaker een consument in aanraking komt met biologisch, hoe gewoner het wordt om biologisch te kopen"

Supermarkten hebben de afgelopen vijf jaar flink ingezet op een groter biologisch assortiment. Driekwart (76%) van alle biologische aankopen worden in de supermarkt gedaan. Het aanbod is cruciaal in de groei van biologisch, echter om verder te groeien is meer nodig, zo bleek uit het panelgesprek tijdens de bijeenkomst van de campagne ‘de mooiste boodschap is bio uit Europa'. Biologisch moet op meer plekken worden aangeboden, consumenten moeten de meerwaarde van biologisch weten en hanteer een pragmatische aanpak omtrent de biologische regelgeving, aldus Albert Heijn, Plus, Lidl en Jumbo. De biologische omzet steeg sinds 2019 met ruim 50%, zo blijkt uit cijfers (CPS GFK) in opdracht van Bionext, de branchevereniging van de biologische sector.

Een groter aanbod is het meest effectief voor de groei van biologisch. Een aanzienlijk deel van de consumenten wil meer biologische producten in de supermarkt en dan met name meer biologische huismerk producten (42%). Volgens consumenten dragen supermarkten en fabrikanten de grootste verantwoordelijkheid voor de biologische consumptie (CPS GfK, 2024). Echter, om samen naar 15% biologisch te groeien, is meer nodig dan een groter aanbod, zo blijkt uit een panelgesprek met Albert Heijn, Plus, Lidl en Jumbo.

Meerwaarde biologisch
“Omwille van onze unieke positie in de keten, moeten we de verantwoordelijkheid voor biologisch bij onszelf leggen”, aldus Rebekah Simmons, adviseur duurzaamheid van Lidl. "Doelstellingen helpen, echter uiteindelijk moeten we dit samen doen. Wij merken dat klanten niet altijd op de hoogte zijn van de meerwaarde van biologisch en daar ligt onder andere een taak voor de overheid. Als klanten beter zouden weten waar biologisch voor staat, draagt dat bij in de keuze voor biologisch. Dat kun je niet alleen van het aanbod af laten hangen".

Meer plekken biologisch
Ondanks dat biologische producten voornamelijk in de supermarkten worden gekocht, zijn al die andere plekken ook van groot belang. Als je in (school)kantines, overheidsinstanties en tankstations ook die biologische banaan zou zien, wordt het normaler om biologisch te kopen,” zo meent Marlijn Simons, manager corporate communicatie en MVO bij PLUS.

Pragmatische aanpak
Een steeds groter biologisch assortiment is een uitdaging, met name voor samengestelde producten zoals het verspakket. Als we meer biologisch willen, moeten we ook toe naar een pragmatischere aanpak. In de praktijk stuiten we nu vaak op biologisch wetgeving die het biologisch aanbod juist belemmert, aldus Martijn Versteegh, innovatie- en duurzaamheidsmanager van Albert Heijn.

Doelstellingen
Nederland heeft als doelstelling om naar 15% biologisch areaal te groeien in 2030. Deze retailers maakten eerder dit jaar hun doestelling op biologisch bekend:

  • Albert Heijn zet in op een omzetaandeel van 10% voor aardappelen, groente en fruit (AGF) in 2026. Dat is een groei van 25% ten opzichte van 2023
  • Jumbo wil in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% van de verkochte aardappelen, groenten en fruit biologisch van teelt zijn
  • Lidl heeft zichzelf het doel gesteld dat de omzet van biologische groenten en fruit in 2026 moet zijn verdubbeld ten opzichte van 2022. Lidl wil biologisch bereikbaar maken voor iedereen, door te laten zien dat biologisch niet per se duur hoeft te zijn.
  • Plus hanteert de vervangingsstrategie. Dit jaar vervangen zij alle onbewerkte uien voor een biologische variant. Eerder zette zij dezelfde stap met dagverse zuivel en onbewerkte aardappelen.

vind-ik-leuk(s)