Nieuws

Consument weet kwaliteit biologische producten tijdens feestdagen extra te waarderen

Gisteren op 14:17

‘De kerstperiode is een mooie kans om de drempel van de biologische winkel te verlagen.’

Rondom de feestdagen is het, net als in de supermarkten, ook bij de biologische winkel extra druk. Niet alleen met vaste klanten die extra veel boodschappen inslaan, maar ook veel nieuwe klanten weten de bio-winkel juist rondom de feestdagen goed te vinden. Vooral de kwaliteit van de producten is een belangrijke reden om juist rondom de feestdagen de winkel te bezoeken. Bas Derksen (bio slager Nijmegen): ‘Mensen kiezen tijdens de feestdagen nog bewuster voor kwaliteit. Dit predicaat hangt echt aan biologische producten.’

Net als de reguliere supermarkten, is de decembermaand een topmaand voor de biologische winkels. Zo geeft de biologische slagersformule De Groene Weg aan dat hun decemberafzet gemiddeld twee keer zo hoog ligt als de gemiddelde maandafzet. Biologische retailketen Odin geeft aan dat de omzet in de decembermaand gemiddeld 20% boven de normale omzet ligt.

‘Wat we veel zien is dat mensen voor een specifiek ingrediënt uit een kerstrecept bij ons komen’, zegt Berrie Franken (Ekoplaza Nijmegen). ‘Dit ingrediënt is niet te krijgen in de reguliere supermarkt en dan komen ze bij ons uit. Ookzien we dat bijvoorbeeld de specialistische bakproducten en het vegetarisch bindmiddel het heel goed doen in deze periode. Naast onze trouwe klanten, brengt deze tijd ons veel nieuwe klanten.’

Bas Derksen beaamt dit. ‘Het aantal klanten dat wij hier rondom Kerst zien is totaal uit verhouding met normale dagen. Op de dagen net voor Kerst hebben wij hier een rij voor de deur staan. Mensen houden er rekening mee dat ze moeten wachten en vinden het wel gezellig. Onze vaste klanten staan zelfs te glunderen van trots dat “hun” slager het zo druk heeft!’ Bas denkt ook dat het feit dat er zoveel mensen in de rij staan, vertrouwen schept bij nieuwe consumenten.

Naast het uitgebreide assortiment, komt de consument ook echt voor de kwaliteit van de biologische producten naar de bio-winkel. Ruben Kool (eigenaar Nieuw Mos Amersfoort): ‘De prachtige romanesco ziet er geweldig uit op je bord met Kerst. Mensen komen echt voor de luxere producten bij ons. Slagroom, wijn en kazen zijn niet aan te slepen. Bas Derksen: ‘Het zijn echt de luxere stukken vlees die met Kerst bij ons worden gekocht. Van lamsboutjes tot luxe rollades. Ook de recepten uit de supermarktmagazines zijn populair. Mensen halen daar de inspiratie uit en kopen bij ons het vlees.’

Ook Ruben Kool ziet een forse toename van nieuwe klanten in zijn winkel met Kerst. ‘Ik denk dat de kerstperiode een mooie kans is om de drempel van onze bio-winkel te verlagen. Mensen nemen de tijd voor hun boodschappen en stappen vaak even uit hun dagelijkse routine, uit hun vaste patroon. Zo’n eerste kennismaking met onze winkel, kan er uiteindelijk toe bijdragen dat ze hier vaker gaan komen.’

Maaltijdboxaanbieder Ekomenu gebruikt deze periode juist om een gezonde boodschap over te brengen. Jack Stroeken (eigenaar Ekomenu): ‘Omdat wij zoveel nieuwe klanten weten te bereiken met Kerst, leent deze periode zich er goed voor om door partners, zoals de Hartstichting en het Diabetes Fonds, aandacht te vragen voor gezond eten. Vanaf januari hebben veel mensen weer goede voornemens en willen ze gezond gaan eten. Dat is echt onze topmaand.’


vind-ik-leuk(s)