De mooiste boodschap is bio

Bionext is in 2022 de 3-jarige promotiecampagne ‘de mooiste boodschap is bio’ gestart. Met deze campagne wil Bionext de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk vergroten. Daarnaast zorgt een nudgingcampagne in supermarkten ervoor dat we consumenten onbewust een duwtje in de rug kunnen geven om meer biologisch te kopen.

Overzicht campagnejaar 1
Hoe het eerste campagnejaar is verlopen en welke doelstellingen er tot nu toe zijn behaald, lees je in de publicatie 'EU-promotiecampagne om de vraag naar biologisch te stimuleren - overzicht campagnejaar 1'

TV-commercial 'de mooiste boodschap is bio'
Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft het mogelijk gemaakt om aanvullende op de campagne een tv-commercial te produceren. Met de aankoop van biologische product kun je al het verschil maken - dat is de boodschap.
Bekijk de commercial hier.

De campagne wordt uitgevoerd binnen een internationaal consortium van Zweedse, Finse en Vlaamse zusterorganisaties, waarbij Bionext voor alle Nederlandstalige communicatie nauw samenwerkt met haar Vlaamse collega’s van Bioforum en het Nederlands-Vlaamse gelegenheidsduo van communicatiebureau’s FoodCabinet en viavictor.

Bezoek de consumentenwebsite hier.

Campagne opzet

Campagne opzet

Binnen de campagne hebben we 3 hoofddoelstellingen geformuleerd:
• Verhogen van de herkenbaarheid van het Europese biologische keurmerk, zowel spontane als geholpen bekendheid
• Verhogen van het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk
• Groei van de biologische verkoop in retailkanalen

Daarom hebben we een campagne gepland die zowel uit een bewustwordingscampagne als uit een “nudging-campagne” bestaat.

Bewustwordingscampagne: hiermee willen we de doelstellingen op het gebied van herkenbaarheid en vertrouwen in het keurmerk halen. De spontane en geholpen bekendheid van het keurmerk moet omhoog. Daarnaast moeten consumenten erop vertrouwen dat biologische productie bijdraagt aan duurzaamheid en dat ze door biologisch te kopen een deel van de oplossing kunnen zijn. En dat consumenten erop vertrouwen dat het keurmerk de biologische kwaliteit garandeert.

Nudgingcampagne: belangrijk(st)e focus in deze nieuwe campagne ligt in het stimuleren van het aankoopgedrag van biologische producten om daarmee de kloof tussen intentie en gedrag te verkleinen (de zogenaamde ‘intention-behaviour gap’). Dit wordt gedaan door een nudgingcampagne op de winkelvloer (fysieke winkels en/of in de webshop). Die is erop gericht om in de winkel consumenten onbewust een duwtje in de rug te geven om meer biologisch te kopen.

Wat is nudging?

Consumenten maken dagelijks gemiddeld tweehonderd voedselkeuzes. Deze keuzes zijn sterk beïnvloedbaar door de omgeving omdat ze meestal impulsief en onbewust gemaakt worden. De vraag is dan ook: ‘Hoe kun je consumenten in hun voedselomgeving helpen bij gedragsverandering?’. Nudging is een van de strategieën die je in kunt zetten om gedragsverandering tot stand te brengen.

Nudging is het geven van een klein duwtje (= nudge) in de ‘juiste’ richting. Het is een eenvoudige manier om gedrag te veranderen zonder de keuzevrijheid van consumenten aan te tasten. Nudging kan gerealiseerd worden door subtiele aanpassingen van de omgeving. Bijvoorbeeld met stickers in de vorm van voetstappen die leiden naar de trap om zo het trapgebruik te stimuleren, of door in kantines fruit op ooghoogte te plaatsen, terwijl je voor een ongezondere snack moet bukken.

Wat is nudging?

Aanhaken bij deze campagne?

Binnen deze campagne zullen er zes categoriegerichte nudgingacties online en in fysieke supermarkten opgezet worden. Diverse retailers en producenten hebben kenbaar gemaakt zich te verbinden aan deze campagne.

Als je ook interesse hebt om te participeren, dan is dat nog mogelijk. Neem gerust contact met ons op! Dat kan via Natalie Oudenhoven (oudenhoven@bionext.nl), verenigingsmanager BioNederland.

Aanhaken bij deze campagne?