'Hutspot': meer biologisch aanbod in supermarkten

Doel van het project 'Hutspot' is om het binnenlands marktaandeel van in Nederland geteelde biologische aardappel, ui en peen aanzienlijk te vergroten door middel van innovatie in samenwerking. Dat doen we door:

  • een landelijke organisatie voor biologische akkerbouwers uit te werken (Bioplant)
  • innovatie in de veredeling, teelt en bewaring van aardappel, ui en peen te stimuleren
  • en nieuwe, langjarige samenwerking in de keten tot en met de retail aan te gaan.
Hoera voor bio aardappels, peen en ui!

Hoera voor bio aardappels, peen en ui!

In dit driejarig project 'Hutspot' werken we aan het versterken van de positie van Nederlandse biologische peen, aardappel en ui op de schappen van verschillende supermarkten.

Beoogde doelstellingen van dit project zijn onder meer:

  • Het ontwikkelen van een stevige en gestructureerde landelijke biologische akkerbouworganisatie met regionale innovatiegroepen voor deze gewassen.
  • Een marketingplan en pilot waarin we verkennen hoe telersinzet bij marketing van drie Nederlandse biologische producten in samenwerking met beleid van de supermarkten de afzet kan vergroten.
  • Dossiers op Groen Kennisnet en tbv het RIF project 'Meer biologisch in het onderwijs'
  • Minstens drie telersbijeenkomsten per projectjaar om kennis te delen over teelt en teeltproblemen met aardappel, peen en ui.

Partners en financiers

Het project 'Biologische Hutspot: dat smaakt naar meer' wordt gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de subsidieregeling: 'Samenwerken aan innovatie door operationele groepen in het kader van het Europees Innovatie Platform' (EIP).

Het samenwerkingsverband bestaat uit BioAkker, WeGrowOrganic BV en Van Woerden Flevo BV. De externe partners zijn Bionext, Team Buitengewone Biologische Boost, Ceres Horti Advice, Naturim en Food Cabinet.

Contact?

Heeft u ideeën, vragen of opmerkingen? Neem contact op met projectleider Lilian Raeijmaeckers (l.raeijmaeckers@bionext.nl).