Nieuws

Crowdfunding eerste mobiele slachterij

17-04-19 10:28

Vandaag starten Bionext en Innohow een crowdfundingscampagne voor de eerste mobiele slachterij van Nederland. Daarmee kunnen varkensboeren hun dieren op eigen erf slachten. Dat scheelt veel stress voor de varkens, omdat ze dan niet meer op transport hoeven naar de slachterij. De crowdfunding is onderdeel van de campagne ‘Tot het einde op het erf’, waarmee aandacht wordt gevraagd voor het stressvolle vervoer van varkens.

In Nederland worden jaarlijks miljoenen varkens levend naar de slachterij vervoerd, met directe gevolgen voor het dierenwelzijn. Transport is namelijk een grote bron van stress. Door in eigen vertrouwde omgeving te slachten, worden deze stressfactoren uitgeschakeld.

Wakker Dier
Wakker Dier is blij met het initiatief. “Dieren ervaren enorme stress op weg naar de slacht en bij de slachterij zelf. Als dieren op de boerderij al geslacht kunnen worden, scheelt dat veel leed”, aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier.

Buitenland
In het buitenland wordt al in meerdere landen gewerkt met een verrijdbare slachterij, die naar de boeren toe komt. Met de mobiele slachterij kunnen zo’n 30 varkens per dag op het erf geslacht worden. Het grootste gedeelte van de 150.000 euro die nodig is voor de bouw, is afkomstig uit het bedrijfsleven. Crowdfunding moet voor de resterende 55.000 euro zorgen.

Varkenshouders kijken uit naar de komst van de mobiele slachterij. Boer Josse Haarhuis van Buitengewone varkens: “Onze varkens hebben bij ons in de bossen een supergoed leven gehad. Voor de slacht worden ze in een kleine, nieuwe omgeving gestopt, een ervaring die erg stressvol is. Die stress kan ik ze besparen als we hier kunnen slachten. Zo geven we varkens tot het einde het beste leven en voorkomen we verspreiding van dierziektes.”

Korte ketens
Met de mobiele slachterij willen Bionext en Innohow korte ketens stimuleren, door een kortere verbinding tussen boer en consument.En tegelijkertijd de varkenshouders ondersteunen die kleinschalig en met veel oog voor dierwelzijn ondernemen.

De campagne wordt gesteund door de Barth Misset Stichting en Landbouw Innovatie Noord-Brabant.


vind-ik-leuk(s)