Nieuws

​Mitä kuuluu! Geslaagde country visit rondom bio marktontwikkeling

01-12-22 14:12

Wat Finnen, Zweden, Vlamingen en Nederlanders van elkaar kunnen leren op gebied van biologische marktontwikkeling...

Onder de titel ‘Nudging Organic’ voert Bionext, samen met haar Vlaamse, Zweedse en Finse zusterorganisaties een EU-campagne uit om de verkoop van biologische producten te stimuleren. In het kader van die campagne vond deze week een zogenaamde country visit plaats, waarbij de collega’s uit Zweden en Finland een bezoek brachten aan Nederland en Vlaanderen. Doel van het bezoek was om van elkaar te leren en Bionext en BioForum hebben laten zien hoe de Nederlandse en Vlaamse biologische sector eruit ziet. Twee dagen lang zijn we ondergedompeld in nudging-technieken, het retaillandschap en EU-regels. Daarnaast hebben we ook informeel en gezellig kunnen genieten van lekker biologisch eten en fijne gesprekken.

Nudging en het Nederlands retaillandschap
Woensdagochtend kwamen we samen op het Landgoed dat hoort bij de Smaakspecialist, een van de co-financiers van de campagne. Hier heeft Michaël Wilde, directeur van Bionext, een presentatie gegeven over de biologische sector in Nederland. In de tweede helft van de ochtend heeft Bart Fischer, innovator en retail expert, ons bijgepraat over nudging in de Nederlandse supermarkt, wat we ’s middags ook in levende lijve konden zien bij twee supermarkten. De eerste supermarkt heeft eerder deelgenomen aan een nudge-pilot en de eigenaar kon ons alles vertellen over de resultaten daarvan en zijn beweegredenen om mee te doen aan de pilot. Toevallig is net deze week de eerste echte nudge binnen deze campagne ook van start gegaan en konden we bij de tweede supermarkt in real life zien welke materialen ontwikkeld zijn binnen de campagne. Tenslotte hebben we ook nog een Odin winkel bezocht. Vooral voor de Zweedse en Finse collega’s was dat echt interessant, omdat in die landen geen biologische speciaalzaken bestaan.

Kasteelt en uitwisseling
Op donderdagochtend hebben we in Vlaanderen een kas bezocht. De regels voor biologische glasteelt gaan mogelijk veranderen voor de Scandinavische landen (daar is tot op heden o.a. een uitzonderingspositie voor het telen in de volle grond) en zij waren specifiek benieuwd naar de manier waarop Nederland en Vlaanderen die regels nu al toepassen. De meerwaarde van deze campagne zit ‘m zeker in dit internationale karakter, waarbij de vier landen onderling veel informatie delen. Donderdagmiddag hebben we dan ook uitgebreid de tijd genomen om de eerste resultaten, inzichten en gegevens tussen de landen uit te wisselen.

Paulien Hoftijzer, marketing-communicatie manager bij Bionext: “De data en inzichten van andere landen kunnen we weer inzetten in de verdere ontwikkeling van onze eigen campagne. Dat is belangrijk, want de ontwikkeling van de markt en de vraag naar biologische producten blijft een thema waar Bionext zich hard voor maakt.”

Al met al dus een enorm waardevol bezoek waarbij we over landsgrenzen kijken om van elkaar te leren hoe we de bio markt (vraag en aanbod) verder kunnen stimuleren. Tack/kiitos/merci allemaal!

Tags

marktperspectieven
biologische sector
Internationaal

vind-ik-leuk(s)