Nieuws

96,3% huishoudens kocht biologisch in 2021

22-03-22 10:58

Het afgelopen jaar kochten iets meer huishoudens biologisch (96.3%), zo blijkt uit nieuw onderzoek (GfK, 2022) in opdracht van Bionext (de brancheorganisatie van de biologische sector). Vooral gezinnen met kinderen en pensioneerden met een hoog inkomen kopen biologisch. Biologische producten worden voornamelijk in de supermarkt gekocht: supermarkten zijn goed voor 76,4% van alle biologische omzet. De prijs is nóg belangrijker geworden (80%) in de aanschaf van voedingsmiddelen, zo blijkt uit aanvullend onderzoek (marktonderzoeksbureau Ruigrok, 2022).

Het belang van de supermarkten voor de aankoop van biologische producten is in 2021 weer toegenomen. Supermarkten zijn goed voor 76,4% van alle biologische omzet. Door corona gingen consumenten in 2020 tijdelijk iets vaker naar speciaalzaken en boerderijwinkels.

De impact op de natuur is de belangrijkste reden voor het vaker kopen van biologische voedingsmiddelen. 56% van de consumenten die nu meer biologische voedingsmiddelen kopen dan een jaar geleden, geeft aan bewuster te kiezen voor producten waarbij rekening wordt gehouden met de natuur. Prijs blijft een belangrijke barrière om vaker biologisch te kopen: 69% geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn (marktonderzoeksbureau Ruigrok, 2022).

Voor 57% van de consumenten is het niet helemaal duidelijk waar het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische voedingsmiddelen vandaan komt. Biologische voedingsmiddelen zijn vaak duurder dan niet-biologische voedingsmiddelen, als gevolg van de biologische productiewijze die meer tijd en ruimte vraagt. Denk aan minder dieren per vierkante meter of de hoge mate van arbeidsintensief werk, doordat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, zoals bij onkruid of insecten.

Biologische producten zijn in het schap te herkennen aan het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’). Toch vindt 40% van de consumenten dat biologische voedingsmiddelen in de supermarkt niet altijd goed te herkennen zijn (marktonderzoeksbureau Ruigrok, 2022). Komend jaar lanceert de biologische sector een nieuwe campagne, gericht op het aankoopgedrag van consumenten en de zichtbaarheid van biologische voedingsmiddelen in de supermarkt.

vind-ik-leuk(s)