Nieuws

Onderzoek bevestigt: Consument is bereid meerprijs biologisch te betalen

10-01-22 08:49

Aantal consumenten dat 10% meer wil betalen voor biologische producten, stijgt na informatie over wat biologisch inhoudt.

Consumenten hebben een hogere bereidheid om een meerprijs voor biologische producten te betalen, na uitleg over wat biologisch is, zo blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext. De positieve houding ten opzichte van biologische producten steeg van 52% naar 75%. Het onderzoek toont daarnaast een duidelijk verband tussen ‘weten’ wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. Consumenten moeten de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te betalen.


Hoge prijs blijft bottleneck

Veruit de sterkste negatieve associatie met biologisch is de hogere prijs, zo blijkt uit het onderzoek. Biologische producten zijn vaak iets duurder, onder andere omdat er geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest wordt gebruikt. Daardoor is de biologische werkwijze arbeidsintensiever. Maar bijvoorbeeld ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de biologische boer. Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de respondenten na deze uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52% van de controlegroep.


Verschil bio en niet-bio niet altijd duidelijk

Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Er is dus een enorm veel ruimte als het gaat om het vergroten van de kennis van consumenten. Welke informatie de consument krijgt, heeft ook effect op hun houding. Het meest overtuigende argument om voor biologisch te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%). Op de tweede plaats staat dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%), zo blijkt uit het onderzoek.

“Zolang we niet uitleggen waar biologisch voor staat, verandert er niets. Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.


Biokennisweek

Vandaag start de Biokennisweek, de uitgelezen kans om volledig op de hoogte te raken van de ontwikkelingen in de biologische sector. Het jaarlijkse evenement van brancheorganisatie Bionext vindt i.v.m. corona volledig online plaats, met 115 webinars en een livestream vanuit de studio.

Tags

Consument
Onderzoek

vind-ik-leuk(s)