Nieuws

Biologische ondernemers in Overijssel aan de slag met kunstenaars: hoe lokaal is lokaal bij biologisch?

17-01-20 12:03

Op 22 en 23 januari 2020 presenteerde Bionext op de Bio-beurs de antwoorden op de vraag: Hoe lokaal is lokaal bij biologisch? Drie verschillende biologische ondernemers in Overijssel gingen samen met een kunstenaar op zoek naar het antwoord op die vraag. Op beide beursdagen wordt je bij de stand als bezoeker meegenomen in het denken van de kunstenaar.

Kunstenaar Jord den Hollander werkte met Supermarkt in het bos uit Raalte aan de vraag: Hoe krijgen we het voor elkaar dat meer klanten lokaal gaan kopen? Jord: “Anders kijken, dat is mijn uitgangspunt. Ik wil mensen uitnodigen anders naar hun vertrouwde lokale omgeving te gaan kijken en de relatie tussen hun eetgedrag en de aarde te bevragen. Daarbij heb ik een voetbalveld als maat van alle dingen genomen. Wekelijks trekken honderdduizenden mensen naar de ruim 7000 voetbalvelden die ons land rijk is om de lokale helden te zien spelen. Wat als we een krop sla bejubelen als een held?” Op de Bio-beurs is dit 3D vormgegeven.

Circus Engelbregt onderzocht met de Melkbrouwerij uit Lettele het vraagstuk: Hoe kunnen we de consument bewust maken dat ze met hun keuze voor producten invloed hebben op het (lokale) landschap? Allard Medema en zijn team gingen aan de slag en bouwden een immense installatie van 21 picknicktafels op het erf van De Melkbrouwerij. “De picknicktafels vallen enorm op in de omgeving. Als je ze beklimt, ligt er op de bovenste tafel een verrekijker waarmee je het landschap kunt verkennen”, legt Allard uit. Het doel van dit kunstwerk is voorbijgangers te prikkelen het gesprek aan te gaan met de boeren van de Melkbrouwerij, Rick en Arjuna, want eerlijke informatie en bewustwording vormen de eerste stap naar het maken van andere keuzes.” Op de Bio-beurs kan de bezoeker dit landschap met een QR Code in 360 graden ervaren.

Astrid van Loo onderzocht met Weerribben Zuivel uit Nederland de vraag: Hoe kunnen we goede, eerlijke informatie over onze lokale producten bij de consument brengen, en hoe komen we erachter er achter wat de consument dan wil weten? Astrid: “We hebben uitgeplozen hoe bewoners van de gemeente aankijken tegen lokaal geproduceerde zuivel. Met twee emmertjes en een aantal stellingen onder de arm zijn we het dorp in gegaan.” De komende tijd wil Weerribben Zuivel hun onderzoek opschalen. “We gaan op tournee!”, zegt Astrid. “Met een ‘ervaringspaviljoen’ willen we dwars door het land trekken en in zuivelspeciaalzaken kennis ophalen bij consumenten en ze tegelijkertijd Weerribben Zuivel laten ervaren.” Het ervaringspaviljoen staat op de Bio-beurs.

Hoe lokaal is lokaal bij biologisch is een project van Bionext en wordt uitgevoerd in samenwerking met Agri meets Design en Kunstenlab Overijssel. Het project wordt gefinancierd door de provincie Overijssel.


vind-ik-leuk(s)