Naar content
Image
Terug

Campagne: Elftal duurzame toppers gaat keuzestress te lijf

Campagne: Elftal duurzame toppers gaat keuzestress te lijf

26 sep 2017 Redactie Bionext

Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal start vandaag een campagne met de betrokken keurmerkorganisaties, waaronder Bionext, en supermarktketen Jumbo om de keuzestress bij consumenten te verminderen. In 2016 beoordeelde Milieu Centraal alle logo’s en afbeeldingen op voedselproducten. Daaruit volgde een ordening, waarbij 11 duurzaamheidskeurmerken toppers bleken. 

Keurmerken zouden mensen moeten helpen bij het duurzaam boodschappen doen. Helaas is er nog steeds een woud aan keurmerken; met regelmaat verschijnen er nieuwe claims op producten in de supermarkt. En dat terwijl er een duidelijke ordening van elf toppers is. Hierin staan maar liefst drie biologische keurmerken: het Europese biologisch keurmerk, het EKO keurmerk en Demeter, het keurmerk voor biologisch-dynamische landbouw.

Check het plaatje
In de campagne ’Check het plaatje’ geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips & tools om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle. 

Duidelijkheid in het schap 
Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. “Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken”, aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. “Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel.” Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen. 

Elftal 
Het doel van de ordening was om consumenten duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. “Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende”, vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. “Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument”. 

De topkeurmerken voor voeding zijn: ASC, Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren), Demeter, EKO, Europees keurmerk voor biologische landbouw, Fairtrade, Milieukeur, MSC, Rainforest Alliance, RSPO Certified Sustainable Palm Oil en UTZ.

0


0 Reacties Reactie toevoegen